Medici, spitale și multă culoare

22:03 AtelierMarbelle 0 Comments

Nu-mi pot imagina viața fără culoare. Nu-mi pot imagina viața fără albastrul liniștitor al cerului, fără verdele calm al pădurii sau fără galbenul strălucitor al soarelui. Culorile ne înfrumusețează viața, dar se pare că ne influențează și starea de spirit.

Există o întreagă psihologie a culorilor, iar toată lumea vrea să știe ce culoare să poarte ca să aibă succes în dragoste sau afaceri. Acum, psihologia culorilor este un subiect fierbinte în marketing, artă, design și alte domenii. Agențiile de publicitate se folosesc de culori să vândă produse cât mai multe, iar designerii și specialiștii feng shui se folosesc de culori ca să aducă armonie în casele unde oamenii locuiesc sau muncesc. Chiar și medicina, mai exact medicina alternativă, folosește culorile pentru a trata anumite afecțiuni. Astfel, cromoterapia sau terapia prin culori este o metodă alternativă de tratament care se bazează pe faptul că aceste culori reprezintă forme de energie cu care organismul uman se hrănește și se vindecă.

Chiar dacă se mai fac în continuare studii în ceea ce privește felul în care culorile influențează sau nu starea și comportamentul uman, se mai dezbat idei și se emit păreri, un lucru este sigur: creierul nostru este mai activ atunci când vede culori. Mai exact, o regiune specifică din creier este stimulată atunci când culoarea și mișcarea sunt combinate și, cel puțin pe o perioadă mică de timp, culorile chiar ne influențează dispoziția, sentimentele sau comportamentul.

Bineînțeles că fiecare persoană percepe culorile în mod diferit, însă există și câteva aspecte general valabile, foarte bine ilustrate în imaginea de mai jos:

sursa foto: verywellmind.com
Nu știu voi cât de mult credeți în această psihologie a culorilor, eu însă am experimentat-o din plin atunci când am fost pentru prima oară cu băiatul meu cel mic la dentist. În momentul în care a apărut prima carie, nu reușeam deloc să-l fac să mergem la medicul stomatolog. Nu știu ce sală de tortură credea el că se află acolo sau ce monștri odioși îl așteaptă după ușa cabinetului. Cert este că nu voia să intre și cu asta basta!

După multe plânsete și tânguieli, lacrimi deșarte și rugăminți fierbinți, cu ochii aproape închiși, cu inima cât un purice și strângându-mă de mână cât de tare putea el, a trecut într-un final pragul cabinetului. Iar ceea ce-l aștepta acolo nu era deloc ceea ce-și imaginase el!

Monștri se ascunseseră pe undeva sau mai degrabă cred că fugiseră cu totul, pentru că ce se afla înăuntru nu era deloc un locșor propice pentru ei. Păi ce să caute ei într-un loc plin de culoare, alături de niște doamne simpatice, cu zâmbetul pe buze și cu îmbrăcăminte tare hazlie? Doamnele asistente purtau bluze medicale cu imprimeuri cu cățeluși jucăuși, pisicuțe sfioase sau bufnițe colorate. Doamnele doctor aveau halate medicale care mai de care mai vesele, mai calde și mai primitoare.

Părea că toată lumea se pregătise pentru a-l întâmpina pe băiețelul meu fricos. Cel mai probabil însă, cineva citise câte ceva despre psihologia culorilor și voia cu orice preț să-l facă pe băiatul meu să se simtă bine și să uite de monstruleți și vrăjitoare.

Cât despre mine, eu m-am bucurat enorm să văd că cineva s-a gândit să mai schimbe prăfuitele halate albe ale medicilor noștri cu ceva mai proaspăt și mai vesel. Am aflat apoi că acel ”cineva” era de fapt un magazin online de costume medicale și echipamente de lucru, ehalate.ro. Era momentul pentru un suflu nou în lumea medicală. Era momentul pentru cadrele medicale să poată ”zâmbi” și prin ținuta purtată.

Eu personal sunt convinsă că explozia de culori din ținuta impecabilă a cadrelor medicale a avut un efect extrem de benefic asupra copilului meu pentru că din acel moment, strânsoarea mâinii sale și-a pierdut din intensitate. Timid la început, iar apoi din ce în ce mai sigur, el și-a recăpătat încrederea în sine și nu mai era așa speriat ca la început. A uitat pentru moment de teamă, pentru că atenția i-a fost deturnată de haioșii cățeluși care parcă așteptau să le arunci mingea și să te joci cu ei.
sursa foto: ehalate.ro

Știu că este foarte important profesionalismul medicului și actul medical în sine, dar pentru mine contează foarte mult și modul în care medicii și asistentele se prezintă în fața pacientului. Prima impresie are un impact foarte mare, mai ales pentru copii. Să nu uităm că mergem la doctor de nevoie și că suntem vulnerabili atunci când le facem ”o vizită”. În acele momente depindem de ei, atât din punct de vedere fizic, cât și psihic. Iar dacă o haină colorată îi face pe medici și asistenți să fie mai prietenoși, mai aproape de pacienți, atunci eu zic că, pe culoarele spitalelor ar trebui să vedem curcubeul!  

*Acest articol a fost scris pentru SuperBlog 2018-Proba 16

0 comentarii: